från menisk till korsband =( 5 veckor till flera månader...


Idag var det dagen D, dagen D då jag skulle operera bort mina knäproblem och bli fit for fight inom 5 veckor. För det var menisken som var trasig va !? Eller nej, det var inge fel alls på mitt knä...!?

Gubbe 1, norsk, kunning inom idrottsmedicin m.m.;
"Jag har aldrig fel på detta, med 99 % säkerhet kan jag säga dej att din menisk är skadad. Vi kör lite ström i ett par veckor, å sen ska du se att det blir bättre. Det kommer läka av sig själv."
Gubbe 2, svensk, idrottsläkare och ortopeddoktor;
"Jo, du har ett stabilt knä. Inget tyder på nån korsbandsskada eller nåt sånt. Det är helt klart menisken som fått sig en smäll. Det fixas på en titthålsoperation å sen är du igång igen."
Gubbe 3, svensk(grek), överläkare ortopedmottagning;
"Nej, ditt knä är stabilt. Jag känner ingen ostabilitet alls. Menisken är det nog inte, för det gör inte ont när jag trycker här... Det är nog inget fel på ditt knä. Men vill du verkligen ha en titthålsoperation så får jag väl skicka en remiss då... suck."

Fjärde gången gillt, titthålsoperationens dag. Idag skulle allt läggas på bordet. Är det inbillning eller menisken, det var frågan !? Narkosen gick bra, somnade innan de ens gett mej sömnmedlet tror jag. hehe. Vaknade upp helt groggy, en sköterska börjar prata om korsbandet. Jag försöker mumla fram nåt, men fattar typ inte något. Efter nån timme kommer läkaren, som närmare bestämt är "gubbe 3", mr Överläkare. -"Jag gjorde inget med din menisk, det var inget fel på den. Men ist tog jag bort massa trasigt korsband som hade rullat ihop sej mitt på knät. Ditt korsband var i stort sett helt av, förutom att det satt ihop i några tunna tunna trådar. Vi gör ingen operation på det nu, utan du får träna rehab hos sjukgymnast, och se hur det går med knät framöver. Korsbandet kommer troligtvis inte hålla om du tränar mycke, men många kan ändå leva ett normalt liv med lite träning med det lilla du har kvar av korsbandet. I innebandy kommer det inte hålla."

Tjoho,, så gick denna dag. Fit for fight inom 5 veckor ? Skulle inte tro det va... Känner på mej att detta kan ta några månader minsann, 1 år kanske !?
Nu simmar knäskålen runt i massa vätska där inne, å det låter som när det kurrar rejält i någons mage... Intressant. Ointressant.

Soffläge resten av kvällen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback